SELAMAT DATANG

Taming Sari Art Production atau (TSAP) telah di tubuhkan pada Julai 2008 dan di daftarkan di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).TSAP diasaskan oleh penuntut dan pelajar jurusan pengarahan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) Mohd Hamizi Indin dan penubuhannya atas dasar kewujudan sebuah organisasi yang bergiat aktif dalam seni persembahan dengan penumpuan kepada aspek-aspek artistik, pengurusan dan penganjuran bengkel,acara pentas dan produksi seni persembahan.Selain merancang dan melaksanakan kegiatan seni persembahan untuk golongan remaja dan dewasa.

RAKAN KARYA

TAMING SARI ART PRODUCTION
INGIN MENCARI RAKAN KARYA
BAGI BERKONGSI IDEA
DALAM SENI PEMENTASAN
TEATER DAN TARI.
PENGURUSAN TSAP MENGALUA-ALUKAN
SESIAPA SAHAJA
UNTUK MENYERTAI DAN BEKERJASAMA
BAGI MENJANA IDEA KREATIF
KE ARAH PERSEMBAHAN
YANG MANTAP DAN BERKUALITI.

UNTUK MAKLUMAT SILA HUBUNGI
017 313 1957 (MIZI)
012 6441786 (AIN)

Selasa, Disember 15

NATRAH PERLEKEH BANGSA MELAYU ,AGAMA ISLAM

Artikel ini dipetik dari ruangan sastera Surat Khabar Berita Harian 16 Disember 2009..

TEATER Natrah selamat melabuhkan tirai persembahan di pentas Istana Budaya, pada
13 Disember lalu selepas dua minggu dipersembahkan kepada umum dan lebih 18,000 tiket dijual bagi keseluruhan pementasan dengan setiap hari habis ditempah lebih awal. Di sebalik kejayaan dan sambutan hangat, ada kegagalan yang ditonjolkan pengarahnya, Erma Fatimah, ketika mengadaptasi Natrah biografi Natrah (1937-2009) Nadra @ Hurbedina Maria Hertogh @ Bertha - Cinta - Rusuhan - Air Mata setebal 474 karya Datin Fatini Yaacob.

Ketua Pegawai Penerbitan UTM Press, Khalid Mazlan, berasa penonton perlu adil dengan apa yang dipersembahkan Erma kerana tempoh masa teater berkenaan hanya dua jam saja, malah ia turut diselang-selikan dengan beberapa lagu yang membuatkan pengolahan naskhah menjadi terhad. “Mungkin inilah tuntutan penting dalam perjalanan teater yang menjadi pertimbangan serius Erma. Saya menonton pada hari kedua ia dipentaskan dan melihat dengan jelas beberapa kekurangan dalam garapan Erma. Ketika itu saya berharap akan ada penambahbaikan bagi pementasan hari berikutnya bagi tujuan pemberian fakta yang tepat kepada penonton. “Bagaimanapun harapan ini tidak berlaku dan dalam pementasan Erma lebih banyak menonjolkan Natrah ketika di Singapura pada usia belasan tahun. Pada saya, lebih baik pengarah hebat dan berpengalaman seperti beliau menggarap naskhah itu sehingga Natrah berusia 70 tahun,” jelasnya ketika dihubungi Sastera, baru-baru ini. Malah, pendekatan yang dicadangkan itu dilihat lebih bersesuaian dengan segmen monolog Natrah pada permulaan dan penutup pementasan selain menepati judul biografi Natrah: Cinta, Perjuangan, Air Mata serta memungkinkan ia dikupas secara bernas, konkrit dan tepat. Khalid yang juga editor biografi terbabit berpendapat Erma juga perlu menyingkap kisah cinta, pegangan agama dan penderitaan panjang Natrah sepanjang berada di Belanda dan Amerika Syarikat kerana hayat wanita itu selama enam dekad dilaluinya di Belanda serta Amerika Syarikat. Tidak ketinggalan, Erma turut perlu menggambarkan secara jelas bahawa ibu kandung Natrah, Adeline sebenarnya tidak berniat mengambil wanita itu daripada jagaan Che Aminah, sebaliknya perjuangannya mendapatkan Natrah didorong oleh masyarakat di Bergen of Zoom yang didalangi Jawatankuasa Bertha Hertogh dan kerajaan Belanda. “Itu kenyataan yang perlu ditonjolkan Erma kerana Adeline sebenarnya dipaksa oleh kerajaan Belanda yang kalah di tangan Indonesia untuk merebut Natrah kembali kerana gadis itu dianggap sebagai penebus maruah kekalahan mereka. Secara tidak langsung Erma sebenarnya gagal mengundang air mata dalam maksud penderitaan wanita malang itu,” jelasnya.

Bekas Pensyarah Tamadun Islam dan Asia Universiti Sains Malaysia (USM), Datin Fatimah Ali, pula mengkritik tindakan Erma menonjolkan gereja [pada pementasan teater terbabit kerana hakikatnya Natrah tidak menganut ajaran Kristian sehingga akhir usianya pada 9 Julai lalu. “Lebih indah jika latar gereja itu digantikan dengan suasana negara kincir angin itu sekali gus menggambarkan kemuncak penderitaan Natrah, selepas dia berjaya direbut daripada Che Aminah dan suaminya, Mansor Adabi, sehingga terpaksa pula dibebani dengan kesusahan keluarga kandungnya. Erma dalam satu kenyataan yang saya baca menjelaskan bahawa dia menyerahkan kepada penonton untuk merumuskan persembahan teater itu, walhal garapan naskhah tidak lengkap dan terlalu sedikit membantu sehingga rusuhan tenggelam dan bagaimana penonton mahu membuat rumusan daripada persembahan yang tidak sempurna,” jelasnya. Secara tidak langsung, Erma melalui plot penceritaannya cuba menonjolkan bahawa masyarakat Melayu tidak tahu menonjolkan erti kemarahan sebenar, sedangkan itu salah kerana rusuhan yang tercetus jelas menunjukkan orang Melayu marahnya berstruktur dan hanya bertindak apabila maruah bangsa dan agama Islam diperlekehkan.

Pgurus Besar, Noraini Marketing Sdn Bhd, Mazidah Abd Razak yang berkesempatan menonton teater berkenaan hampir setiap hari melahirkan rasa kesal kerana selaku pengarah berbakat, Erma dilihat kurang mempersembahkan roh Islam dalam naskhah berkenaan. “Sebagai seseorang yang mengikuti kisah Natrah sejak kecil lagi, saya dapati ada kekurangan dalam teater ini. Banyak plot cuba menggambarkan penderitaan Adeline, sedangkan jiiwa yang lebih menderita ialah Natrah, Mansor dan Che Aminah sehingga menjadi peristiwa bersejarah kepada orang Melayu dan Islam di Nusantara,” ujarnya.

Tiada ulasan: